Dag 2 - Min första häst

Ja , det är ju Figge, som heter Fingal Zonett i papprena.
det är min absolut bästa vän. Älskar honom över allt annat som finns.
I sommar har vi hängt ihop i 6 år, rättare sagt 18e Juli har vi det.
Den 2e juli fyller min gubbe hela 19 år, och var alltså 13 år när jag köpte honom.

Han kommer uppifrån Sundsvall och Zonett stallet, ni som är travintresserade kanske har hört talas om Hilding och Hilda zonett? finns en radda till med Zonett hästar.  Där uppe har jag hört att han både gått som ridskolehäst och handikapphäst. Vilket jag kan tänka mig med tanke på hans stora hjärta.
Jag har aldrig stött på en så snäll häst i hela mitt liv, den som kommer i jämnhöjd med honom, är (också den enda) min vän Saras gamla häst Freddy som tyvärr inte finns i livet längre.

Som sagt, den här hästen skulle jag kunna skriva en hel roman om utan att få med allt.

Han är en gentleman av höga kalibrer. jag har honom lös ute på stallplan, alltid på stallgången och boxdörren in till honom står iproncip alltid på glänt när jag är där och han står inne hos sig. Han älskar att ha koll, och frihet tror jag. när man stänger boxdörren sen är det nästan som om han blir förnärmad (?). Han är ingen jättekelgris, men har blivit mer med åren. nu kan man stå och bara klappa på honom och speciellt då i ansiktet runt ögonen är väll favoriten, då somnar han nästan! Han märker när jag känner mig stressad och det är då han lägger charmen till extra mycket och vill att jag lugnar ner mig lite. Öronen hatar han att man pillar med. Det är det värsta han vet, och borsta i ansiktet är inte heller någon höjdare !

Det är en mycket ranghög herre som vet hur han vill ha det. Dom går 5 vallacker ihop, Figge, Falcon, Magge, Troy och Jim. Magge är bästa kompisen. Jim ska dock flytta till ett stall närmare ridskolan, vilket jag tycker är synd. men det är så det är.

Figge är väldigt lätt lastad och går på och av själv i/ur transporten. har aldrig varit några problem där inte. Dock blir han lite "stressad" när han vet vad som är pågång, eller taggad? skiter alltid på stallgången innan 1 eller 2 gånger, men så fort han kommer ut så lugnar han sig betydligt : ) tävlingsnerver som ligger kvar fortfarande tro?

Vi har tävlat i lokal dressyr 2 gånger. 1 gång i Sunne och 1 gång i bengtsfors. Jag va väldigt nöjd med honom bägge gångerna. han skötte sig och gjorde det han skulle. däremot så har jag lite vääl mycket tävlingsnerver som gör att jag slarvar mycket. Något jag ska försöka träna bort! Han är dock en super pärla på tävlingsplatsen, helt klart den lugnaste hästen på hela stället då. där kommer hans enorma erfarenhet av tävlingsbanor fram igen.

Ingen jag har träffat har tyckt att han ser ut som ett typiskt varmblod (mer än första året kanske då vi inte hade börjat träna ordentligt). och väldigt få har sett att det är en travare när dom sett honom bli riden. När jag tränade för Camilla Toll här i vintras så fick jag höra av Ruth som anordnade tävlingen att Camilla hade sagt till henne att hon inte sett alls att det var en travare förens jag hade sagt det. utan hon trodde då bara att han hade liite svag gallopp.    Det tycker jag är ett bra betyg :) Sen när folk dessutom får höra vad han sprungit in, jaa det är det roliga;) att få se deras miner och reaktioner  ;)



I Sunne den 17e April 2010, våran första lokala dressyrtävling

Vi har som mål att starta i klubbdressyrer (ev någon klubbhoppning), och någon lokal dressyrtävling iår!

Kör händer det även att jag gör med honom ibland och är nog något som jag kommer göra mer ju äldre han blir. Det är något han älskar att göra, dra rockarden efter sig (dock inte i början , då var det nog solvalla i tankarna, hehe. och en livrädd matte bak.). men nu går det väldigt lugnt och fint på vägarna , men ibland drar vi naturligtvis på lite, då blir min gamling en tävlingshäst igen : )



Nu förtiden har jag haft honom som handhäst till Falcon ett par gånger också, vilket är kanon om man inte riktigt hinner motionera bägge var för en. så kan man ta bägge :) Det märks att min gubbe börjar bli lite till åren ibland, för då tar han det väääldigt lugnt och njuter av utsikten osv :)

Som sagt, är det något mer ni undrar över , skriv bara ! Lovar att svara : )



Over and Out.

Kommentarer!
Kommentaren är postad av: Jessica

Sv; Så är det absolut, men det gör inget om texterna är långa så länge de är läsvärda! Och det var den verkligen, tyckte det var jättefint skrivet! :) Tack snälla, Oden är efter Rolex 1937 och undan Stjärna, han är fantastisk! Du får jättegärna länka till oss! Ta hand om er! Kram

2011-01-30 @ 13:52:50
Bloggadress: http://nordsvenskaoden.blogg.se/
Kommentaren är postad av: Anonym

Åå...vilken fin kärlek du har till dina hästar...

Jag vill gärna träffa den här "legenden" någongång;)

Tror dessvärre att jag blivit liiiite rädd på senare år, hahah!

Kram på dig

2011-01-31 @ 09:26:11

Lämna din kommentar!

Namn:
Spara uppgifter?

Din Mail: (Visas endast för Mig)

Blogg/Hemsida:

Vad vill du säga?:

Trackback