Dag 1 - Presentera dina hästar. Häst 1

FINGAL ZONETT

1992-07-02

E: Count's Pride
U: Tsarine

Ägare skulle väll vara jag då :)

Jaa. vart ska jag börja med denna underbara häst?
Jag hade haft en häst som jag var medryttare på, Drabant som sen det blev lite tjafs emellan mig och ägarens mamma. ganska löjligt när jag tänker. men så var det. Det slutade med att jag var mycket ledsen och nedstämt. Mådde riktigt dåligt psykist och kände att det inte fanns något roligt längre. Fick rida min kusin mammas halvblod Cympati, men det var inte riktigt samma sak. Sen började det väll gå upp ett ljus för mamma och pappa att jag behövde få nått som fick mig på fötter igen. Så då kom tanken att jag skulle få en egen häst upp. Jag var eld och lågor och letade häst. plånboken var inte stor, så Efter lite övertalning från pappas sida så bestämde vi oss för att vi skulle rikta in oss på en gammal travare (hade det kommit fram något annat på vägen som föll oss i smak och nästan i plånboken så hade det säkert mycket väl kunnat bli något annat). Hittade en häst som vi skulle åka och provrida i örebro, ett varmblod som var välutbildad och ca 165 i mkhj, men så skulle hon inte sälja honom längre. så det var bara att leta vidare, fastnade sen för en brun vallack som stod i Lysekil , alltså inte 100 mil hemifrån (snarare 20). och vi kunde passa på att hitta på något på vägen. Sagt och gjort hästen kostade 5000:- med sadel och träns. Var mest skogsriden och kunde ingenting.

Väl framme efter några lååååånga dagar av väntan så höll jag på att spricka!
Vi hade lånat min farbrors hästtransport , en vit star safir vet jag :) Vi kom som sagt fram och hälsade på ägaren och sen gick och hämtade hästen. Såg en omusklad "tanig" häst (absolut inte vanvårdad, var i mycket goda händer, men stod bara och hade gjort det i mer eller mindre några månader). Jag bytte om till ridbyxor och vi borstade hästen och sadlade&tränsade. Sen red jag, det va nog årets varmaste dag (på riktigt) och gläggena va inte riktigt roliga om jag säger så.. Hästen var inte så sugen på att bli riden heller, det va egentligen för varmt. Sen efter ett tag sa min kompis Ellika som var med att "du är dum i huvudet om du inte köper honom". Sagt och gjort vi bestämde oss för att köpa honom. Han kunde ju som sagt ingenting, men kände samtidigt att det var något för mig. Han var ju framförallt snällt, och det var en snäll häst jag ville ha, lätthanterlig osv. Det där inom ridningen kunde jag väll ordna så småningom. Vi skulle ha roligt ihop.

Vi åkte in till lysekil och tog ut pengar på banken, gick igenom (läs sprang) havets hus. Jag hade väll inte tid och gå där. Men det va för att pojkarna (mina småbröder) skulle få göra något också :) Så så fort som vi gick igenom det har nog ingen människa gått tidigare, jag skulle ju hämta hästen som skulle bli min häst.

Sagt och gjort, vi åkte och hämtade den här kusen och började åka hemåt, han skulle stå hos min farbror så länge tills vi hittade ett annat stall närmare, men det blev ca 8 månader vi stannade :)

Nu har vi stått i ett par stall under våra år men har äntligen slagit oss till ro på stall Buxbol där vi stormtrivs och har stått i 4 år i april. Vi har lärt varandra så himla mycket. och andra.

Han är den mest okomplicerade, snällaste mest arbetsvilliga häst jag någonsin stött på.
Vi har ridit dressyr, hoppning, western och tränat nh.
Tränare vi har tränat för är Camilla Toll, Mia Ekström, Ann-Louise Gustafsson, Eva Andersson och Elisabeth Åhs.

Köpte honom Juli 2005 och har alltså hängt ihop i 6 år till sommaren.
Figge blir 19 år 2 juli och var inte mer än 13 när jag köpte honom. vart tog åren däremellan vägen ? :)
Han är helt klart min bästa vän, och jag har en tatuering med hans initialer FZ bakom mitt högra öra.

I år har vi tänkt att starta klubb och lokala dressyr tävlingar och eventuellt regionala.
Tidigare har vi startat några stycken klubb
och 2 lokala.
LC & LB programmen är dom vi kört då :)

Som travare har han haft både Robert Bergh och Stig H Johansson m.fl bakom sig. Med Robert Bergh blev han V75 mästare 1999. slutade på travet 2001 med då strax över miljonen insprunget i pengar. vilket var mer pengar för 10 år sen än vad det är nu :)

Kör honom än idag, vilket inte var det roligaste första gången. men nu har han lärt sig att det går lugnt till och han kan bara njuta av körturen, men ibland fräser vi på, och hej vad det går!

Vet inte riktigt va jag ska skriva mer , finns så mycket. och känner att jag skrivit väldigt rörigt. hoppas ni har överseende med detta. :)
Är det något specifikt ni undrar över så fråga!

   

Over and Out.

Kommentarer!
Kommentaren är postad av: Jennie

Sv: Ja det känns iaf lite bättre att hon är bättre. Kram på dig också! :)

2011-01-28 @ 14:50:57
Bloggadress: http://jeila.blogg.se/
Kommentaren är postad av: Ingrid

Hej! Du har vunnit Burlesque tävlingen! Skicka ett mail till [email protected] med din adress så vi kan skicka dina priser :)

2011-01-28 @ 20:33:55
Bloggadress: http://dressyrmupparna.se

Lämna din kommentar!

Namn:
Spara uppgifter?

Din Mail: (Visas endast för Mig)

Blogg/Hemsida:

Vad vill du säga?:

Trackback